6 looptips van onze expert

Wil je graag met succes meedoen aan een loopwedstrijd? Neem dan deze 6 tips van onze expert dr. Niels-Jan Hendrickx in acht.

1. Train voldoende

Voor wie mee wil doen aan een belangrijke wedstrijd als de 10 Miles,
is het vooral belangrijk om goed voorbereid te werk te gaan.
Train voldoende op voorhand. Op het internet vind je verschillende
trainingsschema's of apps waarbij je elkaar kan motiveren.
Leg de lat voor jezelf niet te hoog. Overschat jezelf niet en geniet vooral
van de ervaring.

2. Train samen met anderen of maak gebruik van een app

Motivatie is natuurlijk belangrijk, want je moet gemotiveerd blijven om een langdurige voorbereiding naar zo'n wedstrijd vol te houden. Daarom is het interessant om met anderen te trainen. Ook interessant is dat je veel gezondheidsapps of loopapps hebt. Waarbij je bij elkaar kan zien of je bent gaan lopen en dat geeft extra competitie onderling.

3. Loop 2 tot 3 keer per week en bouw langzaam op qua duur

Zaken die je zeker in het oog moet houden zijn: frequentie, de duur en de intensiteit van je inspanning.
Het is vooral belangrijk dat je in het begin een goede frequentie aanhoudt zodat je makkelijk 2 tot 3 keer per week kan gaan lopen. Niet te lang en aan een lange intensiteit. Het is belangrijk om langzaam op te bouwen om blessures te vermijden. Daarom is de opbouw naar zo'n wedstrijd zeer belangrijk. 

4. Drink voldoende

zeer belangrijk tijdens wedstrijden is dat je voldoende drinkt en dat je genoeg tijd neemt om te drinken. Drinken doe je best in kleine hoeveelheden en 
minstens ongeveer een halve liter per uur.

Als het zeer warm is ga je veel zweten en dan is het niet verstandig om alleen maar water te drinken. Je bent dan ook veel zouten verloren en dan kunnen sportdranken helpen om die zouten en suikers terug aan te vullen. 
Prehydrateer ook, d.w.z. dat je de dagen voor de wedstrijd voldoende water drinkt om je hydratatiestatus op peil te houden.

5. Houd rekening met de weersomstandigheden

Wanneer je loopt, krijg je het warmer. Bij zeer warm weer, moet je je doelstellingen misschien wat bijstellen. Luister goed naar je lichaam en laat je tempo evt wat zakken.
Zorg ervoor dat je hoofd koel blijft. Loop daarom met een pet of een ander hoofddeksel.

6. Raadpleeg je huisarts

Als je begint te sporten na lange tijd inactief te zijn geweest, bespreek je dit best met je huis- of sportarts. Hij/zij kan je testen om te zien of je geschikt bent om deel te nemen aan zo'n wedstrijd. 
Geniet vooral van de ervaring en focus niet te hard op je prestaties. 

Laatste update op: 23-07-2019