Vergeet niet te ontspannen tijdens de examens

 

De blokperiode is voor veel studenten een stressvolle gebeurtenis. Daarom is ontspanning tijdens het studeren niet alleen welkom maar zelfs nodig: af en toe afstand nemen van de leerstof en je aandacht op iets anders richten helpen om je daarna beter te concentreren. Bovendien verwerken je hersenen de leerstof op momenten dat je niet studeert. Ze hebben tijdens de pauze ‘mentale’ rust nodig.

Het is dan ook niet zo’n goed idee om activiteiten te doen die je hersenen extra belasten: computerspelletjes spelen,  tv kijken of andere zaken uit het hoofd leren.

Een pauze mag vooral leuk zijn: je uitleven op je favoriete muziek, een wandeling in de frisse lucht of een lekker warm bad of een duik in het zwembad. Wat ook helpt is de ontspanningsoefening ‘Buikademhaling’:

  • Ga zo gemakkelijk mogelijk liggen of zitten
  • Leg je rechterhand op het midden van je borst en je linkerhand op je buik
  • Adem langzaam in
  • Als je merkt dat je hand op je buik hoger stijgt dan de hand op je borst, dan heb je de juiste ademhaling te pakken

Ook je ademhaling tellen kan helpen je te ontspannen:

  • Adem eerst een paar keer diep in en uit zodat je ademhaling langzaam en rustig is
  • Adem vervolgens uit en tel tegelijk tot één. De volgende keer dat je uitademt tel je tot twee, nadien tot drie,… herhaal dit tot je vijf tellen uitademt
  • Herhaal deze cyclus enkele keren.

 ZNA wenst je veel succes met je examens.

 

Ik wil meer weten over stress

Laatste update op: 19-04-2018