Mindfulness voor kinderen

Kinderen krijgen heel wat prikkels te verwerken. Ze bevinden zich in een drukke, snel veranderende wereld en voelen het vaak ook in zichzelf borrelen en stomen. Om daarmee om te gaan en hun eigen grenzen - en die van anderen - te leren kennen, kan het helpen om als kind de nodige rust en vertrouwen in zichzelf  te vinden.

Via een mindfulnesstraining leren we je omgaan met angst, verdriet, boosheid en onzekerheid. We helpen je beseffen dat de moeilijke dingen die bij het leven horen niet onoverkomelijk hoeven te zijn.

Voor wie?

Voor lagereschoolkinderen die last hebben van onrust of concentratieproblemen, slaapproblemen, piekeren, verlegenheid, angst of depressieve gevoelens.

Intakegesprek

Voor we starten met een mindfulnesstraining nodigen we jullie als gezin uit voor een intakegesprek. Dit om de verwachtingen en de hulpvraag te verhelderen en eventuele vragen over de training te beantwoorden.

Verloop

De mindfulnesstraining omvat 7 sessies van telkens 1,5 uur.

  • De eerste sessie is er een voor de ouders, zonder het kind. We laten jullie ervaren wat mindfulness is, zodat jullie daarna het traject van je zoon of dochter gericht kunnen begeleiden.
  • De training is evidence based en gebaseerd op de MY Mind Mindfulness van Susan Bögels. De volgende thema’s komen achtereenvolgens aan bod:
     
  • Mannetje van mars: beginnersgeest
    Je leert omschrijven hoe het met je is, besteedt aandacht aan automatismes en oefent zitposities.
  • Thuis in je lichaam
    Je wordt gestimuleerd om je (meer) bewust te zijn van je lichaam, zonder er iets aan te veroordelen of veranderen.
  • De Adem
    Je ontdekt dat je ademhaling een alarmklok is die vertelt hoe het met je gaat en wat je nodig hebt.
  • Afleiders
    Je traint je metabewustzijn door bewust te worden van je afleiding en je weer te leren focussen.
  • Stress
    Wat is stress? Hoe merk je het op? Wat doet het met je? Je onderzoekt de relatie tussen stress en je klachten.
  • Snelweg, wandelweg
    Onze reacties en impulsiviteit kunnen ons soms in de problemen brengen met onze familie, vrienden en onszelf. Je leert er meer controle over te krijgen.
     
  • Tijdens de sessies, maar ook thuis werken we met het werkboek ‘MYmind - mijn mindfulness-aandachtsboek’ van Susan Bögels. We vragen je dan ook om dit boek voor aanvang van de training aan te kopen. Door ook thuis dagelijks een kwartiertje te oefenen, maak je je de techniek vlot eigen.

Afspraak maken

Maak een afspraak voor het kennismakingsgesprek via mail naar [email protected]

Deelnemen

Laatste update op: 02-06-2021
Auteur(s): Team Stresskliniek - Mindfulnesstrainingen