Wat kan je zelf doen

Tips om spataders te voorkomen:

  • Hou je benen uit de zon. Zonnekloppen is geen goed idee wanneer je last hebt van spataders. De warmte van de zon zorgt ervoor dat de aders in je benen extra gaan uitzetten. Zoek dus liever een plekje in de schaduw.
  • Om dezelfde reden is een sauna of een Turks bad geen goed idee.
  • Ook je benen ontharen met warme was doe je liever niet.
  • Blijf niet te lang aan een stuk zitten of rechtstaan. Als je een zittend beroep hebt, sta dan om de twintig minuten even op en wandelen wat rond. Heb je een staand beroep, ga dan regelmatig even zitten.
  • Wanneer je gaat liggen leg dan je benen wat hoger dan je hart, gebruik hiervoor een stoel of een voetenbank. Hierdoor zal je bloed sneller wegstromen en het helpt een eventueel oedeem (overschot aan vocht) te voorkomen. Dit geldt trouwens ook voor het slapen. 
  • Zeul niet met zware lasten. Wanneer je iets zwaars tilt worden de aders in je benen extra onder druk gezet, waardoor de aders verder kunnen uitzetten. Ook springen en aerobics raden we af.
  • Lichte sporten waarbij je je beenspieren aanspreekt zijn daarentegen wel aangeraden, bijvoorbeeld joggen, wandelen, fietsen, zwemmen. Wanneer je beenspieren samentrekken, drukken zij de aders samen die diep in het been lopen. Daarbij wordt het bloed weg geperst, zodat de zwelling van de aders tegengegaan wordt. 
  • Er bestaan ook enkele eenvoudige, maar nuttige oefeningen die je nagenoeg overal kan doen. Zo kan je bijvoorbeeld afwisselend op de hielen en op de tippen van je tenen gaan staan. Krul je tenen zoveel mogelijk naar boven wanneer je op je hielen staat, zodat je voelt dat je kuiten gespannen worden. 

BRON: WWW.GEZONDHEID.BE

Laatste update op: 02-07-2018