Sporten kan je altijd en overal, dus ook in tijden van quarantaine

 

Ben jij een van die bezige bijen die naarstig elke dag een aantal rondjes loopt of gaat wandelen? Prima, doe vooral zo verder!

Ben je er nog niet toe gekomen om te sporten, dan kan een kleine aansporing je misschien wel zover krijgen? Sporten kan namelijk altijd en overal, dus ook in tijden van quarantaine. 

Sporten kan in je tuin, op je terras of binnen, wees creatief! Bewegen is gezond en gunstig voor je lichaam en je afweersysteem. Maar als je lange tijd niet meer gesport hebt moet je lichaam even een tandje bijsteken om dit terug gewoon te worden.

Wees dus voorzichtig en lees zeker volgende aandachtspunten

  • Hou te allen tijde de coronaregels in je achterhoofd: hou minstens 1.5m afstand, deel geen sportmateriaal (en dus zeker ook geen drinkbus). Indien je mogelijk ziek (niezen/koorts, hoesten) bent sport je beter niet, denk aan de hygiëneregels, heb je ergens pijn raadpleeg dan even een arts of je kinesist
  • In tijden van corona is het verstandig om je lichaam niet te hard onder druk te zetten: sport maximaal één uur per dag en zorg dat je niet buiten adem of uitgeput geraakt
  • Voor mensen die niet of weinig sporten:
  • Bouw rustig op
  • Probeer een half uurtje cardio en krachtoefeningen: maak een stevige wandeling in je straat of ga een blokje om, probeer eens 100m te joggen, maak een fietstochtje of gebruik die hometrainer of loopband eens, voer enkele krachtoefeningen uit 
  • Zit je normaal de hele dag, wissel dan een dag sport af met een dag rust. Voel je dat dit goed gaat bouw dan verder op door extra oefeningen uit te voeren of door dagelijks te oefenen of de tijd alsmaar te verlengen. Maar put jezelf niet uit
  • Voor mensen die gewoon zijn te sporten: wanneer je gewoon bent om lange duurinspanningen te doen heb je waarschijnlijk een goede conditie maar toch vraagt dit veel van je lichaam. Het is in deze tijden niet verstandig om je lichaam tot het uiterste te pushen met zeer lange duurinspanningen, je verlaagt hierdoor tijdelijk je weerstand. Verzet dus je zware trainingsweken naar een later tijdstip en probeer nu je trainingen te vervangen door kortere intervaltraining afwisselend met lichtere inspanningen.

Bewegen is belangrijk maar forceer je niet!

Veel succes!

Laatste update op: 19-07-2021