Voorkom Type 2 diabetes met deze 4 tips!


1. Eet gezond en gevarieerd

Belangrijk bij het voorkomen van Type 2 diabetes is het vermijden van overgewicht. Zorg daarom voor een gezonde en voldoende gevarieerde voeding : veel groenten en fruit, kies voor volkoren granen, matig je vleesconsumptie en vermijd snelle suikers en vetten. 

Let op: het is niet omdat je nooit snoept dat je geen diabetes type 2 kan ontwikkelen. Het gaat om gezond leven in de meest brede zin van het woord. Als je 1x per week een beetje chocolade eet en daarbuiten zeer evenwichtig en gezond eet en dit combineert met voldoende beweging, dan is de kans dat je Type 2 diabetes ontwikkelt kleiner dan wanneer je een inactief leven leidt, overgewicht of slechte eetgewoontes hebt, zelfs als je snelle suikers volledig laat.  

2. Beweeg voldoende 

Overgewicht tegengaan kan door een combinatie van gezonde voeding en beweging. Daarmee wordt bedoeld: zet minstens 10.000 stappen per dag of beweeg minstens minuten aan een stuk per dag (goed doorwandelen, fietsen, zwemmen) en vermijd langdurig zitten. 

Als je overgewicht hebt, dan zorgt 5% daling van het lichaamsgewicht voor een daling van je diabetesrisico met maar liefst 30%!

3. Laat je tijdig screenen indien je risico loopt

Een familiale voorgeschiedenis van diabetes en eerdere problemen met suiker in het bloed bepalen mee het risico voor Type 2 diabetes. Ook zwangerschapsdiabetes is een sterke indicatie: 1 op 2 vrouwen die zwangerschapsdiabetes hebben gehad, ontwikkelt later Type 2 diabetes.  

Een onderdeel van de screening bestaat uit het bepalen van het buikvet, door het meten van de buikomtrek. Een omtrek van meer dan 88 cm voor vrouwen en meer dan 102 cm voor mannen verhoogt het risico op diabetes . Je huisdokter of apotheker kan je helpen bij het bepalen van je risico.

4. Stop met roken

Roken is nergens goed voor en dus ook niet voor de ontwikkeling van Type 2 diabetes. Het risico verhoogt met 50% ; roken veroorzaakt immers een toename van het buikvet en beïnvloedt ook rechtstreeks de werking van de alvleesklier. 

Meer info vind je op de website van de Diabetes Liga. Ontdek er ook leuke activiteiten.

 

 

 

 

 

Laatste update op: 03-06-2018