Ombudsdienst - klachten - suggesties
Klachten
De artsen en personeelsleden van ZNA willen jou als patiënt de beste zorg en diensten aanbieden. Ben je ontevreden of werden je verwachtingen niet volledig ingelost, dan bespreek je dit best in eerste instantie met de betrokken zorgverstrekker/beroepsbeoefenaar, waar de klacht is ontstaan.
Nadien kan je nog bij de ombudsdienst terecht met je klachten.
De ombudsmedewerkers hebben een neutrale positie binnen het ziekenhuis. Ze bemiddelen tussen de patiënten en zorgverstrekkers en luisteren naar alle betrokken partijen om een gezamenlijke consensus te kunnen bereiken. De bemiddelaars spreken geen oordeel uit, maar proberen de communicatie te herstellen.
Je kan de ombudsdienst op verschillende manieren contacteren: telefonisch, per mail of je kan een afspraak maken en ter plekke langs gaan. Alle contactgegevens staan hieronder vermeld.
Bovendien beschikken we ook over een algemeen contactformulier. Dit formulier kan je aan de balie van elk ziekenhuis verkrijgen, of je kan het contactformulier ook downloaden en dan aan de ombudsdienst bezorgen.
Je kan je klacht ook online indienen:
Contactformulier ZNA Ombudsdienst
Had je een positieve ervaring?Onze medewerkers zetten alles op alles om onze patiënten zo goed mogelijk te verzorgen. Ben je tevreden over onze zorgverlening? Laat het ons weten! |
Suggesties, vragen rond patiëntenrechten, incidenten
Ook met suggesties of vragen rond de rechten van de patiënt en met meldingen van incidenten kan je je tot de ombudsdienst richten. Gebruik hiervoor onderstaande contactgegevens.
Wat is een incident?
- Een incident is een onbedoelde gebeurtenis tijdens het zorgproces die tot schade aan de patiënt heeft geleid of (nog) zou kunnen leiden.
- Een bijna-incident is een onbedoelde gebeurtenis tijdens het zorgproces die tot schade aan de patiënt had kunnen leiden, maar die werd opgemerkt en gecorrigeerd voor deze de patiënt kon bereiken.
Contact
ZNA Manager Patiëntervaring en bemiddeling: Ombudsmedewerkers: Je kan ons tussen 08.00 u. en 16.00 u. telefonisch bereiken via het algemeen nummer van de ombudsdienst 03 280 80 82 of via mail [email protected]
Heeft je vraag of opmerking betrekking op één van de ZNA-ziekenhuizen, dan kan je terecht bij de specifieke ombudsdienst van dat ziekenhuis. |
Overzicht specifieke ombudsdiensten
ZNA Middelheim Lindendreef 1, 2020 Antwerpen route 54 |
03 280 25 13 |
ZNA Stuivenberg Lange Beeldekensstraat 267, 2060 Antwerpen route B1 |
03 270 81 01 |
ZNA Jan Palfijn Lange Bremstraat 70, 2170 Merksem route 2 |
03 800 60 10 |
ZNA Hoge Beuken Commandant Weynsstraat 165, 2660 Hoboken lokaal 5 |
03 270 81 01 |
ZNA Sint-Elisabeth Leopoldstraat 26, 2000 Antwerpen |
03 800 60 10 op afspraak |
ZNA Sint-Erasmus |
03 270 81 01 op afspraak |
ZNA MC Kaai 142 |
03 270 81 01 op afspraak |
ZNA MC Regatta | 03 270 81 01 op afspraak |
ZNA Koningin Paola Kinderziekenhuis Lindendreef 1, 2020 Antwerpen route 54 |
03 270 81 01 op afspraak |
ZNA Universitaire Kinder-en Jeugdpsychiatrie Antwerpen Lindendreef 1, 2020 Antwerpen route 54 |
03 270 81 01 op afspraak |
ZNA Joostens |
03 800 60 10 op afspraak |
ZNA Psychiatrisch Verzorgingstehuis Antwerpen / ZNA Psychiatrisch Ziekenhuis Stuivenberg Bij afwezigheid van Peter De Clercq kan u contact opnemen met collega Lou Hamdaoui |
Ombuds voor klachten vanwege externe organisaties |
Huishoudelijk reglement
De ZNA-ombudsdienst heeft ook een huishoudelijk reglement, met de nodige uitleg over bevoegdheden en taken: