Ombudsdienst - klachten - suggesties

Klachten

De artsen en personeelsleden van ZNA willen jou als patiënt de beste zorg en diensten aanbieden. Ben je ontevreden of werden je verwachtingen niet volledig ingelost, dan bespreek je dit best in eerste instantie met de betrokken zorgverstrekker/beroepsbeoefenaar, waar de klacht is ontstaan.

Nadien kan je nog bij de ombudsdienst terecht met je klachten.

De ombudsmedewerkers hebben een neutrale positie binnen het ziekenhuis. Ze bemiddelen tussen de patiënten en zorgverstrekkers en luisteren naar alle betrokken partijen om een gezamenlijke consensus te kunnen bereiken. De bemiddelaars spreken geen oordeel uit, maar proberen de communicatie te herstellen.

Je kan de ombudsdienst op verschillende manieren contacteren: telefonisch, per mail of je kan een afspraak maken en ter plekke langs gaan. Alle contactgegevens staan hieronder vermeld.

Bovendien beschikken we ook over een algemeen contactformulier. Dit formulier kan je aan de balie van elk ziekenhuis verkrijgen.

Je kan je klacht ook online indienen:

Contactformulier ZNA Ombudsdienst

 

Had je een positieve ervaring? 

Onze medewerkers zetten alles op alles om onze patiënten zo goed mogelijk te verzorgen. Ben je tevreden over onze zorgverlening? Laat het ons weten!

>> Deel je positieve ervaring

 

Suggesties, vragen rond patiëntenrechten, incidenten

Ook met suggesties of vragen rond de rechten van de patiënt en met meldingen van incidenten kan je je tot de ombudsdienst richten. Gebruik hiervoor onderstaande contactgegevens.

Wat is een incident?

  • Een incident is een onbedoelde gebeurtenis tijdens het zorgproces die tot schade aan de patiënt heeft geleid of (nog) zou kunnen leiden. 
  • Een bijna-incident is een onbedoelde gebeurtenis tijdens het zorgproces die tot schade aan de patiënt had kunnen leiden, maar die werd opgemerkt en gecorrigeerd voor deze de patiënt kon bereiken. 

Contact

ZNA Manager Patiëntervaring en bemiddeling:
Naomi De Bruyn

Ombudsmedewerkers:
Ilde Van Trimpont
Joris Van de Wouwer
Koen Costermans
Emilio Geysels

We zijn telefonisch bereikbaar via het algemeen nummer van de ombudsdienst 
03 280 80 82 of via mail [email protected]
op: 

  • maandag tussen 13:00 u. en 16:00 u.
  • dinsdag tussen 10:00 u. en 13:00 u.
  • woensdag tussen 13:00 u. en 16:00 u.
  • donderdag tussen 10:00 u. en 13:00 u.
  • vrijdag tussen 10:00 u. en 13:00 u.

Om voldoende tijd voor jou te kunnen vrijmaken, werkt de ombudsdienst op afspraak. 

 

Overzicht specifieke ombudsdiensten

ZNA Middelheim
Lindendreef 1, 2020 Antwerpen
route 54

 

ZNA Cadix
Kempenstraat 100, 2030 Antwerpen
route 1.02
 
ZNA Jan Palfijn
Lange Bremstraat 70, 2170 Merksem
route 2

 

ZNA Hoge Beuken
Commandant Weynsstraat 165, 2660 Hoboken
lokaal 5

 

ZNA Sint-Elisabeth
Leopoldstraat 26, 2000 Antwerpen
 
 

ZNA Sint-Erasmus
Luitenant Lippenslaan 55, 2140 Borgerhout
route 6 

 
ZNA Koningin Paola Kinderziekenhuis
Lindendreef 1, 2020 Antwerpen
route 54
 
ZNA Universitaire Kinder-en Jeugdpsychiatrie Antwerpen
Lindendreef 1, 2020 Antwerpen
route 54
 

ZNA Psychiatrisch Verzorgingstehuis Antwerpen / ZNA Psychiatrisch Ziekenhuis Stuivenberg
Peter De Clerq, Externe ombudsman
werkdagen
Pothoekstraat 109, 2060 Antwerpen
contact: OGGPA, Haagbeuklei 12, 2610 Wilrijk
0485 548 143 
[email protected]

Bij afwezigheid van Peter De Clercq kan u contact opnemen met collega Lou Hamdaoui
Ombudspersoon GGZ Provincie Antwerpen
Haagbeuklei 12 - 2610 Antwerpen
GSM: 0468 11 71 91 (elke werkdag van 9 u. tot 17 u.)
[email protected]

Ombuds voor klachten vanwege externe organisaties
Eddy Aerts

ZNA Sint-Elisabeth, Leopoldstraat 26, 2000 Antwerpen
03 234 46 04
[email protected]

Huishoudelijk reglement

De ZNA-ombudsdienst heeft ook een huishoudelijk reglement, met de nodige uitleg over bevoegdheden en taken:

Contactformulier ZNA Ombudsdienst

Indiener

Betrokken patiënt

Voor de patiëntveiligheid is het belangrijk om de geboortedatum te kennen. Er zijn regelmatig patiënten met dezelfde naam en op basis van de geboortedatum kunnen we de juiste patiënt linken aan de suggestie of melding.
Beschrijf in een paar zinnen je situatie of suggestie, vermeld over welk ZNA-ziekenhuis het gaat en wat je van de ombudsdienst concreet verwacht.
Laatste update op: 29-01-2024