2005 Venetië

Onze trip naar Venetië

Onze trips tot nog toe waren steeds een succes, en dat wilden we zo houden. Uit een enquête bij de patiënten bleek dat Venetië quasi unaniem bovenaan het verlanglijstje qua bestemmingen stond. Zouden we dit wel aankunnen? Uiteindelijk zou het voor de eerste keer en trip per vliegtuig worden, en Venetië is nu niet meteen een "rolstoelvriendelijke" stad. We wilden daarom niets aan het toeval overlaten. Begin december 2OO4 vlogen 2 begeleiders heen en terug naar Venetië om ter plaatse alles te regelen, Uit 3 van tevoren geselecteerde hotels werd hotel Continental*** uitgekozen, Het lag op wandelafstand van de bushalte' de kamers waren goed, er was een lift aanwezig en het lag aan de Canal grande zodat we met taxiboten tot vlak bij het hotel konden voor de patiënten in rolstoel. Ook de restaurants werden uitgetest en gereserveerd. Op 23 juni 2OO5 was het dan zover.

Donderdag 23 juni
Op donderdag 23 juni om 16.30 u. vertrokken we dan met het vliegtuig. De vlucht verliep zeer rustig tot in Treviso. Daar namen we de bus tot in Venetië. Voor de patiënten die moeilijk ter been waren werd een taxiboot gecharterd, de anderen deden een korte wandeling tot aan het hotel en rond 22.30 u. kwamen we aan in het hotel Continental***. Iedereen was tevreden maar wel vermoeid, sommigen deden nog een terrasje. Venetië baadde in tropische temperaturen.

Vrijdag 24 juni
Om 8.30 u. ontbijt en een uur later voeren we met 5 taxiboten naar San Marco via het Canal Grande. Langs het Canal Grande varen is iets dat men toch één keer in zijn leven moet gedaan hebben. Dan bezochten we het San Marcoplein met de kathedraal en de Campanile. Van daarboven hadden we een prachtig zicht op deze schitterende stad. Nadien gingen we naar het restaurant. Met de rolstoelen over de bruggetjes en door de smalle straatjes wandelen was een lastige karwei. We lieten onze spierballen rollen. Om 12.30 u. lunchten we op een terrasje in een prachtig zomerweertje, Om 14.00 u. bezochten we het paleis van de Dogi. Daarna gingen we per gondel naar de Rialtobrug. Sommigen wandelden dan naar het hotel en anderen namen de boot terug. Rond 20.00 u. gingen we eten op een terras aan het kanaal. Hierna gingen sommigen slapen, anderen zetten nog een klein stapje in Venetie.

Zaterdag 25 juni
Weer op tijd opgestaan en rond 9.30 u. vertrokken we per privéboot naar Burano, een gezellig eilandje met veelkleurige huisjes ongeveer een uur varen van Venetië. 's Middags hadden we hier een lunch en voor de rest mocht iedereen vrij rondlopen. Verloren lopen is hier niet mogelijk (in tegenstelling tot Barcelona). Daarna hadden we nog een tussenstop in Murano. Dit eilandje is vooral bekend voor haar glaswerk. Dan terug naar het hotel waar onze valiezen klaar stonden om terug naar België te vliegen. De terugvlucht verliep zeer vlot.

Om 12.00 u. 's nachts aankomst in België. Iedereen was moe, maar wel zeer tevreden.

Bekijk ook de fotoreportage.