2015 Rotterdam - Scheveningen - Den Haag

Minitrip naar ROTTERDAM – SCHEVENINGEN – DEN HAAG - 21 – 22 – 23 mei 2015

Met 21 patiënten, 18 begeleiders en de 8 vrijwilligers van het Surplus-team vertrokken op 21 mei stipt om 8 u. voor een zalige driedaagse bij onze noorderburen. Na een lange, donkere winter keken we er echt wel naar uit.

Tijdens de anderhalf uur durende busrit werden gsm-nummers uitgewisseld en de DVD van de laatste minitrip naar Brugge getoond als smaakmaker. Nieuwelingen konden zo al ontdekken wat zo ’n trip allemaal inhoudt.

In het Rotterdamse Hotel New York, gevestigd in het oude hoofdkantoor van de Holland-Amerikalijn, lieten we ons de koffie met gebak lekker smaken. We gaven ook onze ogen de kost want de vele scheepsattributen, de hoge plafonds, kleurrijke lampen, robuuste buizen en pilaren geven het restaurant een unieke sfeer.

Daarna pikte een gids van Archiguides ons op voor een tour door Rotterdam. Hij gaf ons een uitvoerig beeld van de architectonische ontwikkeling van het moderne Rotterdam, van het opbouwen van de naoorlogse stad, de hoogbouwprojecten van de jaren ‘80 en ‘90 tot aan het ambitieuze plan van de Kop van Zuid en het Lloydkwartier.

De lunch gebruikten we in brasserie Prachtig met lekkere broodjes en slaatjes maar eerst waren er natuurlijk bubbels! We genoten van het uitzicht op de Willemsbrug, de Erasmusbrug en de dynamische Kop van Zuid.

Dan werden we opgedeeld in verschillende groepen om het Markthalkwartier te verkennen. De Markthal is een woon- en winkelgebouw met inpandige markthal. Naast de overdekte markt herbergt het complex 228 appartementen, 4.600 m2 winkelruimte, 1.600 m2 horeca en een parkeergarage voor meer dan 1000 auto’s. Het grijze natuurstenen gebouw heeft een boogvorm, netals een hoefijzer. De binnengevel is bekleed met een 11.000 m2 groot kunstwerk, getiteld Hoorn des Overvloeds.

Rond 16.30 u. konden we inchecken in het Carlton Beach Hotel in Scheveningen waarna we vlug onze bagage naar de kamer brachten en ons klaar maakten voor een ‘sprankelend’ ontvangst met ‘beach bites’. Het was zonnig met een fris windje en voor de BBQ wilden we graag buiten zitten maar voor velen was het dan toch weer te fris. We lieten het ons alleszins goed smaken en er was meer dan genoeg voor iedereen.

Na een zalige nacht en een heerlijk ontbijt vertrokken we naar Den Haag. Daar werden we om 9.30 u. opgewacht door de gidsen die met ons een ‘Residentiewandeling’ maakten van anderhalf uur. We wandelden over het Binnenhof met de Ridderzaal en de regeringsgebouwen en kregen ook het oudste en fraaiste gedeelte van het stadscentrum te zien. Rond 11 u. waren we vrij en konden we nog een terrasje doen.

We lunchten in de stijlvolle art deco-brasserie Berlage. Ze werd oorspronkelijk als een paviljoen in de tuin van het Haags Gemeentemuseum gebouwd als een rustpunt voor bezoekers en wandelaars.
We hadden keuze uit een uitgebreid saladebuffet en het zou Surplus niet geweest zijn, mocht al dit heerlijks niet voorafgegaan zijn door bubbels.

Rond 14 u. wandelden we door de tuin naar het Gemeentemuseum waar we een overzicht kregen van de hoogtepunten van eeuwen cultuur.
Het art deco-gebouw uit 1935, ontworpen door de architect H.P. Berlage, is ervoor gemaakt om bezoekers al dwalend te verrassen. In de door daglicht overgoten zalen komen topstukken van 20ste-eeuwse iconen als Pablo Picasso, Wassily Kandinsky, Claude Monet, Constant, Francis Bacon en Louise Bourgeois tot leven. Verder zijn er werken van hedendaagse kunstenaars als Panamarenko, Marlene Dumas, Frank Stella en Daniel Richter en kleurrijke muurschilderingen van Sol LeWitt.

Het Gemeentemuseum Den Haag bezit de grootste collectie werken van Piet Mondriaan ter wereld. In de spectaculaire Mondriaan & De Stijl-vleugel is duidelijk hoe Piet Mondriaan zich ontwikkelt van getalenteerd landschapsschilder tot pionier van de moderne kunst.

En de zalen met zeldzaam Delfts blauw, Haags zilver en glinsterend glas van de klassieke oudheid tot heden getuigen van de pracht en praal waarmee mensen zich al eeuwenlang omringen.

Weer in ’t hotel hadden we voldoende tijd om te rusten, nog een wandelingetje te maken of te genieten van een drankje voor het diner. Een plonsje in de zee behoorde ook tot de mogelijkheden.

Op zaterdagmorgen was er niets gepland zodat we een uurtje langer konden slapen want ontbijten kon tot… 12 uur. Zover lieten we het natuurlijk niet komen en na goed voor de innerlijke mens te hebben gezorgd, gingen we uitwaaien in Scheveningen. Een lange strandwandeling, een bezoekje aan de plaatselijke markt. Er was voor ieder was wils.

En dan was het tijd om uit te checken en om te lunchen in Strandclub Wij!. We werden er ontvangen met bubbels en genoten van de BBQ met een heerlijk dessertbuffet. Daarna werden nog de nodige foto’s gemaakt op het strand en was het mooie liedje bijna uit.

Na een rustige busrit kwamen we rond 18 u. weer bij ZNA Middelheim aan en wensten we elkaar ‘tot de volgende keer’.

Dank aan het schitterend Surplus-team. We hebben genoten van alles wat werd ondernomen en zeker van elkaars gezelschap en de vriendschap. Het werd opnieuw een echte Surplus-verwennerij en ‘VERWEND WORDEN, HET VOELT ZO GOED’.