2014 Lille

Minitrip naar LILLE – 24 tot 26 april 2014

We hebben er lang naar uitgekeken en eindelijk was het zover. Met 18 patiënten met of zonder partner, vriend of vriendin en ons vertrouwde Surplusteam stapten we in de autobus van Metropole Autocars.

Voor de eerste keer werd een trip helemaal voorbereid door de mannen van het team. De oude getrouwen konden vergelijken. De nieuwe mensen lieten zich gewoon leiden door het moment. Zij moesten alles nog ontdekken.

Na een rustige rit kwamen we om 10 u aan in Lille waar we al onmiddellijk werden verwend met koffie en appelgebak in Brasserie Flore. Daarna haalden 2 Nederlandstalige gidsen ons op voor een interessante historische wandeling door het centrum van Lille. Lille is pas sinds 1668 een Franse stad. Het maakte achtereenvolgens deel uit van het graafschap Vlaanderen, het hertogdom Bourgondië en het Habsburgse Rijk.

Even werd de stad nog ingenomen door de Hollanders tijdens de Spaanse Successieoorlog maar bij het Verdrag van Utrecht (1713) werd Lille definitief Frans. De Franse Revolutie liet zijn sporen na en in de 19e eeuw kreeg de Industriële Revolutie de stad in haar greep. Die industrialisatie deed een proletariaat ontstaan dat onder erbarmelijke leefomstandigheden en tegen een hongerloon de fabrieken werd ingedreven. De beide wereldoorlogen brachten nog meer ellende en rampspoed. Gelukkig raakte vanaf de jaren '60 de economische en urbanistische ontwikkeling van Lille in een stroomversnelling. Oude panden werden gerestaureerd, wijken gerenoveerd en er verrees zelfs een hele nieuwe stad, Villeneuve-d'Ascq. Deze stadsontwikkeling zette zich voort in de jaren '90 met de aansluiting op het TGV-Net en de voltooiing van het onder supervisie van de Nederlandse architect Rem Koolhaas ontworpen project Euralille.

Rond 13 u lieten we ons aangenaam verrassen in restaurant L’Assiette du Marché voor de lunch en de nieuwelingen begonnen te begrijpen wat Surplus betekent. Het tafelen schept ook de ideale gelegenheid voor een rustig praatje om elkaar beter te leren kennen.

Na de lunch wandelden we verder om later per autobus Lille door de eeuwen heen te ontdekken. Wat we eigenlijk al vermoedden werd bewaarheid. We waren onderweg met een knappe, rustige chauffeur die zijn autobus kende. Onze gids stuurde hem door bijna onmogelijk smalle straatjes waar rekenwerk nodig was om de bochten te nemen. Later zouden we nog andere capaciteiten leren kennen. Hij diende zich aan als vrijwilliger-rolstoelbegeleider en was geïnteresseerd in alles wat we deden, hij werd gewoon een deel van de groep wat door iedereen erg geapprecieerd werd.

Rond 17 u arriveerden we bij ons 5-sterrenhotel Hôtel L’Hermitage Gantois waar we alvorens in te checken al een drankje kregen aangeboden in de mooie kapel. Daarna zochten we onze kamer op en hadden we nog even tijd om te rusten of al op verkenning te gaan.

Om 19.30u werden we verwacht in L’Estaminet Gantois voor het diner. Het was er gezellig en het eten smaakte overheerlijk. We gingen niet te laat naar bed want vrijdagmorgen moesten we al om 8u30 vertrekken naar Lens voor een bezoek aan het Musée du Louvre.

Na een lekker ontbijt reden we naar het Musée du Louvre in Lens. Het kunstmuseum is gevestigd op het terrein van een verlaten kolenmijn en werd door president François Hollande op 4 december 2012 geopend. We kregen een 2 uren durende rondleiding door 2 Engelstalige en 1 Franstalige gids die ons vanaf de eerste minuut wist te boeien. De tentoonstelling was mooi opgebouwd in een grote open ruimte met veel glas en licht.

’s Middags reden we terug naar Lille voor de lunch in Restaurant Flore en daarna volgde een vrije namiddag om te winkelen of een terrasje te doen.
Onze laatste avond spendeerden we aan een gezellig diner in het restaurant van ons hotel.

Na het uitchecken zaterdagmorgen reden we naar Kortrijk waar onze chauffeur weer zijn kunsten bewees. We ontdekten met een gids het historisch centrum. Het Begijnhof, de Broeltorens, de Onze-Lieve-Vrouwekerk, de Sint-Maartenskerk… Het kwam allemaal aan bod.

Om af te sluiten mochten we nog van een super lekkere lunch snoepen in het restaurant van het Sandton Hotel Broel en bedankten we ons schitterend Surplusteam voor deze gezellige, leerrijke minitrip met allemaal fijne mensen. De mannen hebben dat heel goed gedaan maar we weten toch dat achter sterke mannen ook sterke vrouwen staan. Proficiat.

We hebben er allemaal van genoten want ‘verwend worden, het voelt zo goed’.