10 tips voor de 10 Miles

10 miles ZNA

Ben jij helemaal klaar voor de AG Antwerp 10 Miles? ZNA-sportarts en fervent loper dr. Frederik Van Ongeval deelt graag zijn tips zodat je goed voorbereid aan de start staat.

  • Begin je voorbereiding ten laatste 3 maanden voor de wedstrijd
  • Investeer in goede loopschoenen met genoeg demping en loop ze in ten minste 2 weken voor de wedstrijd.
  • Nog één week te gaan? Rust vooral!
  • Vermijd zware fysieke inspanningen of alcohol de dag voor de wedstrijd.
  • Drink genoeg water voor en tijdens de wedstrijd. Tijdens de wedstrijd is dat een halve liter water of sportdrank per uur!
  • Eet een evenwichtige maaltijd ten laatste drie uur op voorhand, dit hoeven niet enkel koolhydraten te zijn. Kort voor de start kan je nog iets eten wat je snel opneemt (banaan, energiereep …).
  • Draag gepaste loopkledij. Een ademend T-shirt en eventueel een wind-of regenjack bij slechte weersomstandigheden.
  • Laat je niet meeslepen door de massa: loop aan een snelheid waarop je nog kan praten of controleer je tijd per kilometer. Als je het parcours kent, weet je dat er twee hellingen zijn, op 4 km en aan het einde. Start wat langzamer en hou zo reserve voor het einde. Daar maak je het verschil!
  • Er lopen 40.000 mensen mee. Kom op tijd en vermijd zo overbodige stress! 
  • Denk na de wedstrijd aan een cooling down. Even 15 à 30 min uitwandelen terwijl je van je mooie prestatie geniet is voldoende!
Laatste update op: 05-04-2022